Alpha Electro     

این هواپیما که نام اولیه اش WaTTsUP بود یک پرنده دو نفره الکتریکی است پاک ترین راه برای یادگیری خلبانی است.

عملکرد هواپیمای دو نفره الکتریکی Alpha Electro بر اساس نیاز مدارس پرواز قابل تغییر است. نیاز به مسیرکوتاه برای پریدن هواپیما، اوج گیری قدرتمند بیش از 1000 fpm، و توان پرواز یک ساعته به علاوه 30 دقیقه ذخیره. Alpha Electro برای عملیات های traffic-pattern  بهینه سازی شده است، به طوری که در هر بار نزدیک شدن 13% انرژی تلف شده بازیابی می شود که افزایش توان پردازی و درعین حال توانایی نشستن در باندهای کوتاه را دارد.

 

اقای Ivo Boscarol، مدیر عامل Pipistrel می گوید:"قیمت فزاینده سوخت به معنای آنیت که وقت آن فرا رسیده که فکر جدیدی در مورد آموزش خلبانی بکنیم. راه حلی که ما ارائه می کنیم اولین هواپیمای آموزشی الکتریکی است. فن آوری هایی که به طور خاص در این هواپیما به کار رفته است هزینه های آموزش های اولیه خلبانی  را تا 70% کاهش می دهد. این امر پرواز را از همیشه ارزانتر کرده است. امکان آموزش پرواز در فرودگاه های کوچکتر نزدیک به شهرها بدون تولید دی اکسید کربن و حداقل صدا هم تغییراتی بزرک محسوب می شوند. Alpha Electro همه معیار های microlight and ASTM LSA و استانداردهای نیروی محرکه الکتریکی را داراست و مجوز های مربوط از کشور فرانسه را هم دارد. کشور های بیشتری به زودی به این امر خوهند پیوست. ما به دنبال گرفتن  معافیت FAA  برای اجازه پرواز آموزشی به عنوان S-LSA هستیم. Alpha Electro  پنجمین پروژه ساخت هواپیماهای الکتریکی ما و دومین انهاست که به تولید و عرضه رسیده است."   

     

WaTTsUP که نمونه ی اولیه این هواپیما بود با همکاری Siemens AG ساخته شد. Siemens AG تامین کننده قطعات الکتریکی اصلی نیروی محرکه و نماینده نسل آینده هواپیماهای الکتریکی Pipiistrel خواهد بود. تک تک قطعات این هواپیما بهینه سازی شده اند تا از وزن کمتر، کارایی بهتر، و قابلیت اعتماد بیشتری بهره مند شوند. موتوذ-ر الکتریکی 80 کیلو واتی فقط 14 کیلوگرم وزن دارد و قدرتمند تر از سری معروف Rotax 912 می باشد. این موتور معمولا در هواپیماهای فوق سبک و LSA کاربرد دارد. باطری 17 کیلووات ساعتی dual-redundant می باشد و به گونه ای طراحی شده است که در چند دقیقه تعویض ودر کمتر از یک ساعت شارژشود و این قابلیت ها را مرهون فن آوری مدیریت باطری Pipistrel  می باشد. ظاهر هواپیما از خصوصیات امتحان شده صدها هواپیمای Pipistrel که در دنیا در حال پرواز هستند پیروی می کند.

     

Frank Anton، معاون اجرایی رییس Traction Drives و آغازگر ساخت وتوسعه هواپیما های الکتریکی در Large Drives, Siemens AG می گوید: "شرکت Siemens  در حال توسعه سیستم های تولید نیروی الکتریکی با بالاترین نسبت قدرت به وزن برای هواپیما می باشد. تنها  راه چاره برای هزینه های فزاینده سوخت، افزایش تقاضا از سوی مسافران، و بیشتر شدن قوانین زیست محیطی نوآوری می باشد." نوآوری های به کار رفته در WaTTsUP کاربرد زیادی در مداومت صنعت هوانوردی خواهد داشت.

از آنجایی که نیروی الکتریکی قابل افزایش است می توان امیدوار بود که در آینده حتی هواپیما های بزرگتر نیز از موتورهای الکتریکی استفاده کنند. دنیا به سمت الکتریکی شدن پیش می رود، چه در هوا، چه بر روی زمین ودریا.